Sezam – złote ziarenka pełne zdrowia

Fot. Pixabay.com

Lubisz chałwę i sezamki? Nawet jeśli niekoniecznie, możesz odkrywać bogactwo smaku i właściwości zdrowotnych zamkniętych w złotych ziarenkach sezamu. Włącz go do codziennej diety i dodawaj do ulubionych potraw. Naprawdę warto.

Sezam jako dodatek do żywności znany jest już od czasów prehistorycznych – jest uważany za najstarszą przyprawę na świecie. Kojarzy się przede wszystkim z kulturą i kuchnią Bliskiego Wschodu. Na tureckich stołach większość dań była podawana z dodatkiem tej niezwykłej przyprawy. Na polskie stoły sezam przywędrował dosyć szybko ze względu na dość częste kontakty polskich szlachciców z tureckimi możnowładcami. Dziś sezam znany jest na całym świecie. Warto go spożywać w różnej postaci nie tylko ze względu na jego wyjątkowy smak, ale też na właściwości zdrowotne.

Aromatyczny i pełen kwasów tłuszczowych
Nasiona sezamu mają aromatyczny, lekko orzechowy smak z nutą słodyczy i goryczki. Podobnie jak każde inne nasiona, zawierają sporo aminokwasów oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Aminokwasów jest na tyle dużo, że sezam do codziennej diety powinny włączyć osoby będące na diecie wegetariańskiej, które nie spożywają białka mięsnego. Nienasycone kwasy tłuszczowe są natomiast korzystne dla pracy serca i układu krążenia, obniżają ciśnienie krwi i poziom złego cholesterolu LDL. Sezam powinny więc spożywać osoby mające kłopoty z krążeniem, nadciśnieniem czy zbyt wysokim poziomem cholesterolu. Sezam jest doskonały w profilaktyce przeciwmiażdżycowej oraz choroby wieńcowej. W skład sezamu wchodzi unikalna substancja zwana sezamolem, która zapobiega w układzie krążenia powstawaniu i odkładaniu się blaszek miażdżycowych. Co więcej, sezamol chroni też nasz organizm przed szkodliwym działaniem promieniowania słonecznego. Działa korzystnie na wątrobę, śledzionę i inne narządy wewnętrzne.

Bogactwo mikroelementów
Sezam to także bardzo bogate źródło witamin i minerałów. Zawiera mnóstwo wapnia, które jest niezbędne dla zdrowych i mocnych kości, a także magnezu, żelaza i cynku. Sezam do codziennej diety powinny włączyć osoby cierpiące na anemię oraz na dolegliwości ze strony układu nerwowego. Duża porcja magnezu korzystnie wpływa na komórki nerwowe, świetnie sprawdza się w sytuacjach stresowych, a także w łagodzeniu bezsenności czy obniżonego nastroju. Sezam zawiera też sporo witamin z grupy B oraz witaminę E. Ma doskonały wpływ na stan skóry, włosów i paznokci. Zawarte w sezamie przeciwutleniacze świetnie oczyszczają cerę, a także usuwają z niej toksyny.

Błonnik sprzyja zdrowej diecie
Ziarno sezamu jest też bardzo bogatym źródłem błonnika, który pęcznieje w żołądku i zapewnia uczucie sytości, a także oczyszcza układ pokarmowy ze złogów i poprawia jego funkcjonowanie. Błonnik jest nieodłącznym elementem diety odchudzającej, wspomaga trawienie i nie dopuszcza do powstawania ataków głodu. Choć sezam jest dość kaloryczny, na diecie odchudzającej jest nie tylko dozwolony, ale wręcz wskazany.

Zastosowanie w kuchni
Najpopularniejszymi produktami wytwarzanymi z sezamu są chałwa oraz sezamki. Doskonale smakują i zaspokajają głód na słodkie, a jednocześnie są słodyczami, które można zakwalifikować do grupy zdrowych. Ziarno sezamu doskonale komponuje się też z sałatkami, surówkami, daniami mięsnymi, makaronem i ryżem. Sezam można wykorzystać do domowej roboty mieszanki musli lub do batoników z ziarenkami. Można też dodać go do ciast i ciasteczek. Jeśli zmielimy sezam w mikserze na wysokich obrotach, powstanie z niego pyszna pasta sezamowa, którą można jeść do kanapek lub wykorzystać do przyrządzania słodkich przekąsek. Przed dodaniem sezamu do większości potraw warto go najpierw uprażyć na suchej patelni – wydobędziemy wtedy doskonały smak i aromat ziarenek.

Podobne artykuły

Kontakt