Płatki owsiane – bogactwo nie tylko na śniadanie

Jeżeli płatki owsiane kojarzą się Tobie wyłącznie z kleistą i mało smaczną owsianką z dzieciństwa, czas to zmienić. Z płatków owsianych można wyczarować sporo smaczniejszych rzeczy. A naprawdę warto – są o wiele zdrowsze niż sklepowe płatki pełne cukru i chemii.

Owies jest jednym z najstarszych roślin uprawnych, które człowiekowi towarzyszy od tysięcy lat. Niestety, po płatki owsiane sięgamy dosyć rzadko, bo często kojarzymy je z nielubianymi zupami mlecznymi z dzieciństwa. To błąd – płatki owsiane dają wiele możliwości kulinarnych. Warto jeść je jak najczęściej, gdyż ich właściwości zdrowotne są nie do przecenienia. Co ciekawe – popularna owsianka nie jest wymysłem naszych czasów. W średniowiecznej Anglii na co dzień jedli ją górnicy ciężko pracujący w kopalniach. Była dla nich energetycznym i sycącym posiłkiem, który dodawał im siły do pracy.

Doskonałe źródło energii
Owies jest unikalnym zbożem, który zawiera dużo więcej aminokwasów niż popularna pszenica czy żyto. Płatki owsiane są więc doskonałym produktem żywnościowym dla osób, które ciężko pracują fizycznie lub umysłowo, a także dla wegetarian, którzy poszukują pełnych białka zamienników mięsa. Białko w płatkach owsianych jest łatwostrawne, szybko rozkłada się w przewodzie pokarmowym i jest wykorzystywane przez organizm. Płatki owsiane mają niski indeks glikemiczny, dzięki czemu są zalecane osobom cierpiącym na cukrzycę. Po ich zjedzeniu nie następują gwałtowne skoki cukru we krwi.

Uczucie sytości na długo
Płatki owsiane mają też sporo błonnika, który zapewnia uczucie sytości na długo. Błonnik nie tylko pęcznieje w żołądku, ale na cały przewód pokarmowy działa jak miotełka, usuwająca złogi i zbędne produkty przemiany materii. Regularne spożywanie płatków owsianych korzystnie wpływa też na pracę serca i układu krążenia, obniża zbyt wysokie ciśnienie krwi oraz redukuje poziom złego cholesterolu. Płatki owsiane są doskonałe w profilaktyce miażdżycy, warto więc właśnie je zjadać na śniadanie, a zrezygnować ze sztucznie słodzonych i wzbogacanych chemią płatków kukurydzianych. Odchudzające właściwości płatków owsianych pochodzą też od zawartej w nich substancji o nazwie beta-glukan, który zmniejsza wchłanianie tłuszczu z pożywienia. Dla osób, które walczą o ładną i zdrową sylwetkę powinna być to motywacja, by po płatki z owsa sięgać regularnie.

Bogactwo minerałów i witamin
Płatki owsiane są również prawdziwą skarbnicą witamin i minerałów. Zawierają magnez, selen, witaminę PP, E oraz witaminy z grupy B. Są też bogatym źródłem przeciwutleniaczy, które opóźniają efekty starzenia. Spożywanie płatków owsianych widocznie wpływa na poprawę kondycji skóry, włosów i paznokci, jest też korzystne dla naszego umysłu – płatki owsiane mają dobroczynny wpływ na układ nerwowy, redukują objawy stresu i zmęczenia i szybko dodają energii.

Jak wykorzystać płatki owsiane?
Z płatków owsianych można zrobić popularną owsiankę, ale wcale nie musi być ona nudna i bez wyrazu. Wystarczy dodać do niej miód lub ulubione owoce – świeże lub suszone – w ten sposób powstanie sycący i smaczny posiłek, który będzie prawdziwą bombą energetyczną. Zjadany na śniadanie doda energii na wiele godzin. Płatki owsiane można również wykorzystać jako świetną i zdrową panierkę do smażenia mięsa i ryb. Będą również doskonałym składnikiem domowego musli czy batoników z ziarnami, a także ciast, ciasteczek i własnoręcznie robionego chleba.

Płatki owsiane można też wykorzystać do pielęgnacji urody – są świetną bazą do domowej roboty maseczek na twarz i ciało. Dostarczają mnóstwa składników odżywczych, regenerują i oczyszczają skórę oraz poprawiają jej elastyczność.

Podobne artykuły

Kontakt