Nerkowce – zdrowe orzechy włącz do codziennej diety

Fot. Pixabay

Poszukujesz smacznej i zdrowej przekąski? Zapomnij o ciastkach i batonikach, które są nie tylko tuczące, ale też mają niewiele wartości odżywczych. Świetną przekąską w pracy, w szkole czy na spacerze będą bogate w wartości odżywcze orzechy nerkowca.

Nerkowce to jedne z najsmaczniejszych orzechów, mają też mnóstwo właściwości zdrowotnych. Choć popularnością ustępują orzechom włoskim czy fistaszkom, warto po nie sięgać jak najczęściej. W odróżnieniu od innych orzechów, nerkowce nie są tak twarde, mają maślany smak i są lekko tłuste. W smaku przypominają nieco migdały, a ich wygląd przypomina nerki. Pochodzą z Ameryki Południowej, gdzie były znane od kilku tysięcy lat. Rdzenna ludność tamtych terenów spożywała je po uprażeniu lub wyciskała z nich gęsty sok o doskonałym smaku.

Bogate źródło dobrych kwasów
Orzechy nerkowca są bardzo bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które są niezbędne do prawidłowej pracy serca. Kwasy tłuszczowe regulują prace układu krążenia, działają przeciwmiażdżycowo, obniżają ciśnienie krwi oraz niwelują nadmiar złego cholesterolu LDL we krwi i stymulują produkcję dobrego cholesterolu HDL. Choć orzechy nerkowca, ze względu na wysoką zawartość kwasów tłuszczowych, są dosyć kaloryczne, warto spożywać je także na diecie odchudzającej. Przede wszystkim dlatego, że nienasycone kwasy tłuszczowe nie odkładają się na biodrach czy brzuchu w postaci tkanki tłuszczowej. A po drugie dlatego, że podczas restrykcyjnej diety możemy dostarczać naszemu organizmowi zbyt mało substancji odżywczych – garść orzechów dodana co kilka dni do różnych potraw z pewnością nie spowoduje problemów z wagą, a dostarczy wielu cennych substancji odżywczych.

Zapobieganie chorobom
Nerkowce mają też mnóstwo minerałów – już niewielka porcja orzechów zaspokaja niemal całkowicie dobowe zapotrzebowanie naszego organizmu na magnez, mangan, miedź, fosfor i cynk. Są też doskonałym źródłem potasu i wapnia oraz witamin z grupy B, witaminy E oraz K. Wysoka zawartość magnezu i witamin z grupy B sprawia, że nerkowce są zbawienne dla naszego układu nerwowego. Poprawiają pracę mózgu, zwiększają koncentrację i usprawniają pamięć. Warto włączyć je do codziennej diety podczas intensywnej pracy umysłowej, a także w sytuacjach stresowych czy w bezsenności. Zawartość witaminy E oraz cynku w orzechach nerkowca ma natomiast doskonały wpływ na urodę. Spożywanie orzechów pomaga w pozbyciu się problemów z cerą, takich jak wypryski czy przesuszona skóra. Spora porcja miedzi w nerkowcach zapobiega też anemii i osteoporozie, a duża zawartość witaminy K sprawia, że orzechy te doskonale wpływają na krzepliwość krwi.

Zastosowanie w kuchni
Orzechy nerkowca można w kuchni wykorzystać na wiele sposobów. Są jednym z nieodłącznych składników potraw egzotycznych, przede wszystkim rodem z Dalekiego Wschodu. Świetnie komponują się z sałatkami i surówkami, można je też podawać w towarzystwie mięs. Nerkowce to także idealny dodatek do domowego musli, batoników z ziarenkami czy orzechowych ciasteczek. Można je posiekać, zetrzeć na tarce lub uprażyć na patelni, a następnie posypać solą czy innymi przyprawami. Jeżeli nerkowce będziemy przez długi czas mielić w robocie kuchennym, uzyskamy smaczne i bardzo aromatyczne masło orzechowe. Nerkowce świetnie też smakują bez niczego, jako zdrowa i bardzo sycąca przekąska.

Kupując nerkowce zawsze warto zwracać uwagę na ich zapach i wygląd – dotyczy to szczególnie orzechów sprzedawanych na wagę. Mają one bowiem dużą tendencję do szybkiego pleśnienia. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest kupowanie orzechów paczkowanych, które są pozbawione dopływu powietrza i dłużej zachowują świeżość.

Kontakt