Kasza gryczana – jedz ją jak najczęściej

Kasza gryczana to prawdziwa skarbnica witamin, minerałów i cennych substancji odżywczych. Warto spożywać ją regularnie i podawać w różnej postaci. Nie tylko doskonale smakuje, ale też dostarcza naszemu organizmowi mnóstwo wartości.

Gryka jest zbożem o wyjątkowych właściwościach zdrowotnych. Przed wiekami była uprawiana przede wszystkim na terenie dzisiejszych Chin oraz w Brazylii. Potem przywędrowała na nasze tereny i stała się bardzo popularnym i chętnie wykorzystywanym w kuchni produktem. Niestety, choć gryka i wytwarzana z niej mąka i kasza były wyjątkowo smaczne i zdrowe, musiały ustąpić miejsca łatwej w uprawie i tańszej pszenicy. Dziś kasza gryczana powoli wraca do łask. Zaczynamy doceniać nie tylko jej właściwości smakowe, ale przede wszystkim zdrowotne.

Łatwo przyswajalne białko
Gryka jest zbożem, które naturalnie nie zawiera glutenu, dlatego produkty z niej wytwarzane, między innymi kasza gryczana, są polecane osobom cierpiącym na celiakię i będącym na diecie bezglutenowej. Kasza gryczana zawiera też sporo wysokiej jakości białka, przede wszystkim niemal komplet aminokwasów egzogennych, których nasz organizm nie jest w stanie wytworzyć samodzielnie i trzeba je dostarczać w pożywieniu. Gryka zawiera też tłuszcze – choć w niewielkiej ilości. Są to przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe, które korzystnie wpływają na funkcjonowanie naszego organizmu. Kolejnym pożądanym składnikiem kaszy gryczanej jest błonnik. Działa on doskonale na cały układ pokarmowy – pęcznieje w żołądku, oczyszcza jelita z toksyn i złogów, reguluje trawienie.

Obniża poziom cholesterolu
Kasza gryczana korzystnie wpływa na pracę serca i układu krążenia. Obniża ciśnienie krwi i niweluje nadmiar złego cholesterolu LDL, jednocześnie stymulując organizm do produkcji dobrego cholesterolu HDL. W kaszy gryczanej jest tez sporo witamin i minerałów – witamin z grupy B, witaminy E, kwasu pantotenowego, magnezu, miedzi, cynku, potasu, fosforu i żelaza. Jednak spośród składników mineralnych na pierwszy plan wysuwa się krzem, który występuje w kaszy gryczanej w dużej ilości, natomiast w większości innych produktów żywnościowych można go spotkać jedynie w śladowych ilościach. Krzem sprawia, że kasza jest tak trwała i twarda, a dla naszego organizmu ma niebagatelne znaczenie. Poprawia stan skóry, włosów i paznokci, wpływa na twardość i niełamliwość kości, chroni przed chorobami żył, takimi jak żylaki czy hemoroidy, jest też skuteczny w profilaktyce chorób serca. Kasza gryczana zawiera też rutynę, która wzmacnia naczynia krwionośne i chroni je przed odkładaniem blaszek miażdżycowych.

Ochrona przed przedwczesnym starzeniem
W kaszy gryczanej jest też sporo przeciwutleniaczy, przede wszystkim flawonoidów. Działają one przeciwnowotworowo, zapobiegają negatywnemu działaniu wolnych rodników w organizmie, a także chronią narządy wewnętrzne przed przedwczesnym starzeniem. Kasza gryczana ma też właściwości alkalizujące, czyli reguluje równowagę kwasowo-zasadową w organizmie. Chroni więc organizm przed wszystkimi objawami zakwaszenia, takimi jak uczucie wewnętrznego rozbicia, bóle głowy, dolegliwości ze strony układu pokarmowego czy bezsenność.

Jak jeść kaszę gryczaną?
Kasza gryczana doskonale sprawdza się w kuchni jako zamiennik ziemniaków czy makaronu. Świetnie komponuje się z mięsem, warzywami i różnego rodzaju sosami. Choć można kupić kaszę gryczaną w woreczkach, najlepiej smakuje w postaci sypkiej. Przed ugotowaniem sypkiej kaszy warto ją dobrze przepłukać na sitku pod bieżącą wodą, gdyż może zawierać sporo zanieczyszczeń. Do wody, w której będzie się gotowała kasza, warto też dodać odrobinę tłuszczu, dzięki czemu jej ziarenka po ugotowaniu nie będą się sklejały.

Podobne artykuły

Kontakt