Czosnek – jedz go dla zdrowia jak najczęściej

Fot. Pixabay

Czosnek jest aromatyczny, zdrowy i doskonale podkreśla smak potraw. Wiele osób rezygnuje ze spożywania czosnku przede wszystkim ze względu na późniejszy nieświeży oddech. Tymczasem jego wartości prozdrowotne są na tyle wszechstronne, że warto przetrwać ten dyskomfort.

Moc ukrytą w ząbkach czosnku doceniano już w starożytności. W Egipcie podawano czosnek niewolnikom, którzy pracowali przy budowie piramid. Amerykańscy Indianie za pomocą czosnku goili rany. Chińczycy przygotowywali herbatkę czosnkową, by za jej pomocą leczyć choroby zakaźne. Nieco później, w średniowieczu, za pomocą czosnku leczono choroby pasożytnicze. Obecnie czosnek stosowany jest w kuchni całego świata – dodaje potrawom aromatu, a jednocześnie zwiększa ich właściwości odżywcze.

Właściwości aromatycznych ząbków
W skład czosnku wchodzi przede wszystkim woda oraz węglowodany. Zjadamy go zwykle w niewielkich ilościach, dlatego praktycznie nie dostarcza kalorii i ma niewielki wpływ na nasza sylwetkę. Najważniejszym składnikiem czosnku, któremu zawdzięcza on swoje wyjątkowe właściwości prozdrowotne, jest allicyna. Substancja ta nadaje ząbkom czosnku ostry, wręcz gryzący zapach i mocny smak. Ma ona wyjątkowo silne działanie antybakteryjne, przeciwzapalne i przeciwgrzybicze. Allicyna pobudza do pracy układ immunologiczny, dzięki czemu szybciej radzi on sobie ze zwalczaniem infekcji. Właściwości antybakteryjne czosnku są tak silne, że działa on lepiej niż niejeden antybiotyk – allicyna jest 15 razy silniejsza od najpopularniejszego antybiotyku – penicyliny. Czosnek zawiera też witaminę C, sporo witamin z grupy B oraz żelazo, magnez i potas.

W czosnku bardzo dużo jest też siarki, selenu oraz flawonoidów, które w takim zestawieniu mają silne działanie antynowotworowe. Regularne spożywanie czosnku bardzo mocno obniża ryzyko wystąpienia raka prostaty, piersi, przełyku oraz jelita grubego. Co więcej, czosnek ma wpływ na obniżenie zbyt wysokiego ciśnienia krwi, reguluje też poziom cholesterolu – ogranicza produkcję złego cholesterolu LDL, natomiast pobudza organizm do zwiększonego wytwarzania cholesterolu HDL, który jest dla naszego zdrowia pożądany. Spożywanie czosnku świetnie sprawdza się w profilaktyce chorób serca i układu krążenia. Czosnek rozszerza bowiem naczynia krwionośne, a także oczyszcza krew z toksyn i zbędnych produktów przemiany materii. Spożywanie czosnku ma też pozytywny wpływ na funkcjonowanie mózgu i całego układu nerwowego.

Czosnek warto w dużych ilościach spożywać w stanach osłabienia organizmu oraz w sezonie jesienno-zimowym, gdy jesteśmy o wiele bardziej narażeni na infekcje. Spożywanie czosnku przyspiesza walkę z chorobami, takimi jak przeziębienie, grypa, angina oraz inne schorzenia górnych dróg oddechowych. Wspomaga też leczenie chorób przewodu pokarmowego, także tych na tle grzybiczym.

Zastosowanie w kuchni
Czosnek w kuchni to szerokie pole do popisu dla osób, które lubią mocny i ostry smak. Doskonale podkreśla smak mięsa, ryb oraz wielu innych dań. Pasuje do sałatek, zapiekanek, sosów, dipów czy dressingów. Można go stosować zarówno na surowo, jak i po obróbce termicznej. Dla poprawienia zdrowia i kondycji warto zrobić syrop z czosnku i cebuli i pić go regularnie.

Podobne artykuły

Kontakt